Hamulce szczękowe bębnowe ze zwalniakami elektrohydraulicznymi typu ZE oraz ze zwalniakami elektromagnetycznymi typu DZEMz są przystosowane do współpracy z bębnami hamulcowymi na ich powierzchni zewnętrznej. Moment hamowania jest wywoływany sprężyną zabudowaną w korpusie zwalniaka (AHH, AHG) bądź w układzie dźwigniowym (AHH seria 300, AHM), która poprzez układ dźwigni powoduje dociskanie szczęk hamulcowych z okładzinami ciernymi do powierzchni ciernej bębna hamulcowego (z wyjątkiem hamulca trzymającego AHT).
Hamulce ze zwalniakiem elektrohydraulicznym
Włączenie napięcia zasilającego zwalniak uruchamia silnik i pompę tłoczącą olej pod tłok zwalniaka co powoduje ruch tłoka w górę i odhamowanie hamulca (z wyjątkiem hamulca trzymającego). Wyłączenie zasilania powoduje przesunięcie tłoka w dół (pod wpływem działania sprężyny zabudowanej w zwalniaku bądź poza zwalniakiem- seria 300) i zahamowanie hamulca.
Wielkość momentu hamowania można regulować poprzez zmianę przełożenia hamulca na odpowiedniej dźwigni bądź poprzez regulację ugięcia sprężyny (seria 300).
Szybkość opadania bądź podnoszenia tłoka zwalniaka można regulować poprzez zastosowanie zaworu opóźniającego opadanie bądź podnoszenie tłoka.
Zwalniaki ZE mogą być wyposażone w umieszczony na zewnątrz zwalniaka indukcyjny czujnik położenia tłoczyska lub w zewnętrzny wyłącznik mechaniczny sygnalizujący górne bądź dolne położenie tłoczyska. Powyższe czujniki i wyłączniki wymagają odpowiedniego źródła zasilania.
AHM – hamulce ze zwalniakiem elektromagnetycznym
Włączenie napięcia zasilającego zwalniak uruchamia elektromagnes zwalniaka, który wciąga tłok do góry powodując poprzez układ dźwigni odhamowanie hamulca. Wielkość momentu hamowania można regulować poprzez zmianę ugięcia sprężyny hamującej. Hamulce ze zwalniakiem elektromagnetycznym mogą być wykonane w odmianie przeznaczonej do pracy w przestrzeniach zagrożonych wybuchem.