Siła hamowania jest wywoływana mechanicznie przez tłok napędu elektrycznego. Zmiana stanu zacisku (zahamowanie/odhamowanie) następuje tylko przy włączonym zasilaniu napędu elektrycznego, nie jest konieczne ciągłe podtrzymywanie tego zasilania - przy braku napięcia nie następuje samoczynne zahamowanie. Odhamowanie zacisku (rozchylenie szczęk) następuje po włączeniu zasilania i wysunięciu bądź wsunięciu tłoka (w zależności od wykonania), który przemieszczając się poprzez przegubowo połączony układ dźwigni, powoduje odsuwanie się ramion i szczęk hamulcowych od bębna/tarczy hamulcowej lub wału (w przypadku takiego wykonania), co umożliwia swobodny obrót wału. Zahamowanie następuje po ponownym włączeniu zasilania napędu (zmiana faz napięcia zasilającego) i ruchu tłoka w przeciwnym kierunku. Prędkość zahamowania i odhamowania jest zależna od prędkości ruchu tłoka zastosowanego napędu elektrycznego.
Napęd jest wyposażony w mechanizm umożliwiający ręczne odhamowanie w przypadku braku napięcia zasilania.
Do współpracy z bębnami hamulcowymi lub bezpośrednio z wałami przeznaczone są Hamulce szczękowe postojowe AHN, a do współpracy z tarczami hamulcowymi Zaciski postojowe ZHE.
AHN z napędem w układzie poziomym dla małych średnic bębnów lub do stosowania bezpośrednio na wale napędowym
ZHE z napędem w układzie poziomym do małych i dużych średnic tarcz
AHN z napędem w układzie pionowym dla dużych średnic bębnów
AHN z napędem w układzie pionowym dla średnich średnic bębnów