Zaciski szynowe są przystosowane do współpracy z bocznymi powierzchniami główek szyn jezdnych, po których porusza się maszyna w nie wyposażona. Mają one za zadanie zapobiec przesuwaniu się maszyny w czasie postoju w wyniku działania sił zewnętrznych (np. wiatru w przypadku dźwignic, bądź sił pochodzących od taśmy przenośnikowej w przypadku wózków zrzutowych przenośnika). Blokują one ruch maszyny po jej zatrzymaniu, niezależnie od hamulca zabudowanego w układzie napędowym mechanizmu jazdy. Nie są przeznaczone do wyhamowania maszyny będącej w ruchu (jeżeli to nie zostało wcześniej uzgodnione). Układ sterowania napędu powinien być tak wykonany, aby uruchomienie silnika napędu jazdy następowało przy rozchylonych szczękach hamulcowych tj. po potwierdzeniu odhamowania przez zabudowany na zacisku czujnik odhamowania, a zahamowanie następowało po zatrzymaniu maszyny.
Zaciski są wyposażone w rolki prowadzące, dopasowujące ich położenie tak, aby zapobiec tarciu okładziny ciernej szczęki o główkę szyny w trakcie jazdy. Zalecane jest stosowanie zacisków symetrycznie na obu szynach.
Wielkość zacisku musi być odpowiednio dobrana w celu zapewnienia jego prawidłowego działania. Przyłącze mechaniczne może zostać dopasowane do istniejącej konstrukcji użytkownika i ze względu na różne konstrukcje jest ustalane indywidualnie.