Hamulce tarczowe ze zwalniakami elektrohydraulicznymi typu ZE są przystosowane do współpracy z tarczami hamulcowymi na ich powierzchni bocznej. Moment hamowania jest wywoływany sprężyną zabudowaną w korpusie zwalniaka, bądź w układzie dźwigniowym (seria 100), która poprzez układ dźwigni powoduje dociskanie szczęk hamulcowych z okładzinami ciernymi do powierzchni ciernej tarczy hamulcowej.
Włączenie napięcia zasilającego zwalniak uruchamia silnik i pompę tłoczącą olej pod tłok zwalniaka co powoduje ruch tłoka w górę i odhamowanie hamulca. Wyłączenie zasilania powoduje przesunięcie tłoka w dół (pod wpływem działania sprężyny zabudowanej
w zwalniaku, bądź poza zwalniakiem – seria 100) i zahamowanie hamulca.
Szybkość opadania bądź podnoszenia tłoka zwalniaka można regulować poprzez zastosowanie zaworu opóźniającego opadanie bądź podnoszenie tłoka.
Zwalniaki ZE mogą być wyposażone w umieszczony na zewnątrz zwalniaka indukcyjny czujnik położenia tłoczyska lub w zewnętrzny wyłącznik mechaniczny sygnalizujący górne bądź dolne położenie tłoczyska. Powyższe czujniki i wyłączniki wymagają odpowiedniego źródła zasilania.